עייפות בנהיגה
עייפות בנהיגה גורם משפיע ביותר על נהג הרכב , נהוג לרענן את הנהגים לפני בא הקיץ בנושאי בטיחות בנהיגה "נהיגת קיץ" המושג תנאי נהיגה בקיץ מרוכז במשפט מקביל ומוביל המסתכם ב עייפות בנהיגה.
נהיגת רכב בעייפות משפיעה על : ריכוז הנהג , אומדן מרחקים , הארכת זמן התגובה , אדישות ולעיתים אובדן חלקי של זכרון והתמצאות בדרך.
נהגי משא, מובילי מטענים, מפוקחים בבטיחות הרכב על ידי קצין הבטיחות בתעבורה, מודרכים, לתשומת לב מוגברת לנושאי הובלת משא בטוח , בטיחות בשינוע המטען ובסיכוני הגורם האנושי בנהיגה. הרכב הכבד מוביל ציוד מכני הנדסי וציוד צמ"ה.מהווה סיכון גדול לעוברי הדרך כאשר נהג הרכב עייף. נהגים אלה מפוקחים ע"י קצין הבטיחות , המשטרה ומכשיר הטכוגרף המותקן ברכב ובו נרשמים שעות הנהיגה וההפסקות בהן חייב נהג הרכב.
הנוהגים בחצרות ובאזור תפעולי שההינו מתחם סגור ומפוקח ע"י מפקח אזור תפעולי חשופים גם הם לסכנות הנהיגה תחת עיפות.סכנה זו אינה פוסחת על אף נהג ובכל מקום בו הוא נוהג.
בקורסים להכשרת נהגים לטרקטור,מכונה ניידת,מלגזות וצמ"ה לומדים פרק חשוב זה המתייחס למגבלות הגורם האנושי,משא בטוח, ועיפות בנהיגה.
עייפות מובילה בסופה להרדמות שאינה נשלטת ולא ניתן למונעה אלא בשינה נדרשת לצורך רענון וחזרה לשליטה כנדרש.
האם אתה באמת יודע מתי תירדם?
קרוב לודאי שתשיב כן, אך התשובה היא ממש לא. אדם נוטה להאמין שהוא שולט בשינה שלו, אולם שינה לא מתוכננת מתרחשת באופן בלתי רצוני. אם אתה מנומנם – אתה עלול להירדם בלי לדעת שנרדמת וכמה זמן ישנת.
הרדמות בנהיגה, אפילו לכמה שניות, עשויה להסתיים במוות.
להזכירך! במהירות 80 קמ"ש עובר הרכב 22 מטרים בשניה 3 שניות הרדמות שוות ל 66 מטרים נהיגה בעיניים עצומות.
הסיבות העקריות לעייפות בנהיגה מובאות בקצרה
1. חוסר שעות שינה מספיקות, כאשר הסיבות לכך אינן נעוצות באי בילוי זמן מספק בשינה, התופעה המלווה רבים נעוצה באיכות השינה הנפגעת מייקיצות בלתי נשלטות הפוגעות ברצף השינה . תופעה שכדאי לזהותה ולטפל בה. כדאי להיבדק במכון לרפואת שינה או לקבל טיפול רפואי בעזרת רופא המשפחה.
2. צמא ורעב הופכים לגורם מתיש המדרבן את תחושת הגוף לתנומה.
3. נהיגה מונוטונית ומשעממת לאורך דרך ארוכה גורמת לחוסר ענין ותחושת עייפות
4. סינוור שמש , מעייף את העניים ומגביר את תחושת העיפות.
הסימנים לעייפות ברורים וניתנים לזיהוי מוקדם. אם מופיע ולו סימן אחד – אתה נמצא בסכנת הרדמות:
1. עינייך נעצמות בלי שליטה או ראייתך מטושטשת.
2. קשה לך לשמור על ראש זקוף.
3. אתה מפהק ומפהק.
4. מחשבותייך "רצות" לכל עבר ובלי קשר.
5. אינך זוכר את הקילומטרים האחרונים שנהגת.ולא זוכר את מיקומך בדרך.
6. החמצת פניה בנסיעתך.
7. אתה סוטה מהנתיב שלך שוב ושוב.
8. מהירות נסיעתך משתנה, עולה ויורדת.
המפתח לנהיגה ערנית, בידייך ,
אם אתה מרגיש עייף – הטוב ביותר ,אל תנהג. עצור במקום בטוח, התרחק מהכביש ותפוס תנומה קלה. אחר כך חזור לנהוג.
היה מודע לתחושת עייפות הגורמת לנמנום, במיוחד משתיים בלילה עד שש בבוקר ומשתיים עד חמש אחר הצהריים.
יוצא לנסיעה ארוכה? תכנן הפסקה מדי שעתיים , או כאשר אתה חש עייפות.הרבה בשתיה.
פתח חלון לאוויר צח, גם כשיש מזגן.
שינה למשך זמן קצר של כ 20 דקות היא המרענן הטוב ביותר להקלה בתחושת העיפות
נהיגה בטוחה
עו"ד שלמה מזרחי
עו"ד שלמה מזרחי מומחה בתחומי הבטיחות בתעבורה בעל כתבי הסמכה לניהול מוסכים,מורה נהיגה לכל סוגי הרכב וקצין בטיחות בכיר בתעבורה בעל נסיון רחב בתחום התעבורה והרכב.ממונה בטיחות בעבודה מנהל חב' משא בטוח הדרכות ובטיחות www.maasa.co.il